ריקודעיסוי

עיסוי דרך ריקוד

מחבר לגוף
מטפל בנקודות כואבות ולא מתפקדות
מחזק, מגמיש ומרכך את הגוף

מרחב

על התרגול

הריקודעיסוי הוא דרך נעימה לטפל במכאובי הגוף, לעשות התעמלות ולבטא את עצמנו. 
את ההשראה לתרגול קיבלתי מעבודתו של ניצן מיכאלי שבמסגרת שיעורי הטאי צ’י שלו הרבה פעמים נוהג לומר לעשות אחד לשני עיסוי תוך כדי עבודת הטאי צ’י וגם מעבודתו של אילן לב.  

הוראות לתרגול האישי

בעבודה העצמית אני עובד עם כאב, מחפש אותו ומנסה לעורר אותו אבל במידה שהיא נעימה לי. חישבו על עיסוי רקמות עמוק, הוא נוטה להיות כואב ונעים בו זמנית כך שאין זה פרדוכס. הכאב אומר איפה יש בעיה שדורשת תשומת לב, איפה יש מתח שזקוק לפירוק. הכאב גם נותן לנו מידע על הגבולות שלנו – כשזה כואב לנו מדי (רק אנחנו יכולים לשפוט לגבי עצמנו) זה יותר מדי וכדאי לעצור. כריקוד, הריקודעיסוי הוא ריקוד שמובל על ידי הכאב שלנו והרצון לשחרר אותו. ההגיון הכללי הוא שכאשר אני מפעיל מקום כואב במידה נעימה הפעולה הזו משחררת את המקום הכואב ומשפרת את התפקוד שלו. אלו ההוראות:
א. יש להתרכז בתחושות הגופניות, בעיקר בכאב (כל תחושה לא נעימה).
ב. מומלץ לעצום עיניים (כדי להתמקד טוב יותר בתחושות).
ג. יש לחפש פעולה שמייצרת אצלנו כאב שהוא בגבול הנעים דרך מתיחה או כיווץ ולשהות במצב שכואב לנו. לדוגמה, לי יש כאב כרוני בכתף ימין בעקבות תאונה אז אני מרים את היד למעלה וזה מייצר כאב בכתף. אני מרים את היד במידה כזו שיכאב לי אבל לא יותר מדי ושוהה שם זמן מה תוך כדי התרכזות במקום הכואב.  
ד. לאחר שזיהיתי ושהיתי בנקודה הכואבת אני מתחיל לנוע מעט בצורה כזו שאני מפעיל ומשחרר את הנקודה הכואבת לסירוגין, כלומר אני עושה פעולה שמגבירה את הכאב ופעולה שמשחררת את הכאב באופן יחסי. אני רוצה לשמור במהלך התרגול כל הזמן על מידה מסוימת של כאב, גם כשאני משחרר. אז לדוגמה אני ירים את היד עם הכתף הכואבת ויוריד אותה מעט ככה שהכתף תכאב יותר ואז פחות (אבל עדיין תכאב) תוך כדי שאני מתרכז בכאב. מומלץ לעבוד לאט, לפחות בהתחלה.
ג. אני יכול לשחק עם התנועה שלי, לחפש איזה עוד תנועות אני יכול לעשות שמפעילות את הכאב באותה נקודה ואיך הן עושות זאת בצורות אחרות. 
ד. לאחר מכן אפשר לחפש נקודה כואבת אחרת.
ה. אפשר לעבוד עם מוסיקה.
ו. יש עובד עם מספר מצבים שונים: 
1. עמידה 
2. עמידה עם משקולות ידיים 
3.  עמידה עם משקולת שטוחה על הראש ( אני קורא לזה “כיפת ברזל”) 
4. עבודת רצפה (דברים כמו – ידיים ורגליים על הרצפה, ישיבה, תנוחות יוגה כמו כלב מביט מעלה או מטה, תנוחת הסירה)
5. עבודה בשכיבה על הגב והכתפיים
6. עבודה בשכיבה על הבטן עם כדור ברזל (עיסוי ביטני – בהשראת עבודתו של דוד אטון).

הוראות לתרגול הזוגי

בשונה מבעבודה האישית, בעבודה הזוגית ברירת המחדל היא לחפש פעולות נעימות בלי כאב אלא אם כן ה”מטופלת” מבקשת זאת באופן מפרוש ואז לעשות זאת בזהירות רבה. הסיבה בגללה אין צורך לחפש את הכאב בעבודה בזוגות היא גם בטיחותית וגם כשמישהו אחר מפעיל עלינו לחץ יש לזה אפקט משמעותי גם אם אין שם כאב. 
א. המתרגלות עושות כחימום את התרגול האישי בעמידה. 
ב. המתרגלות מתפצלות ל”מטפלת” ו”מטופלת”
ג. אחרי החימום בוחרים תנוחת בסיס (עמידה, ישיבה או שכיבה) ה”מטופלת” נעמדת, מתיישבת או שוכבת ולא זזה, ואם זה נוח לה אז בהתחלה עדיף גם עם עיניים עצומות. 
ד. ה”מטפלת” עושה לזו שלא זזה עיסוי. כחלק מהעיסוי היא יכולה ללחוץ באופן שטחי כמו בשיאטסו, נקודתי כמו בעיסוי שוודי, למתוח כמו בעיסוי תאילנדי, להניע כמי באילן לב או להכות כמו שברפואה הסינית לפעמים עושים או כל שילוב של הדברים האלו. העיסוי צריך להיות נעים, אם משהו חזק מדי או חלש מדי או איזור מסוים רגיש מדי מקבל ה”מטופלת” יכולה לתקן את ה”מטפלת”. 
ה. המתרגלת שמקבלת את העיסוי יכולה לשחק עם מידת ההתנגדות שלה לעיסוי. היא יכולה לאפשר ללחץ של המעסה להזיז אותה או להתנגד ללחץ ולייצב את עצמה (היא בוחרת כמה לאפשר או כמה להתנגד). ככל שהיא תתנגד יותר היא תקבל עיסוי חזק יותר. על המתרגלת הלוחצת להיות קשובה להתנגדות של מקבלת העיסוי ושהלחץ ימשיך להיות לשתיהן נעים. ולמרות שה”מטופלת” מוזמנת להתנגד עליה להמנע מליזום תנועות של עצמה, ההתנגדות שלה צריכה להיות כמה שיותר פסיבית, עם כמה שפחות תנועה. 
ו. אחרי זמן מה הן מתחלפות בתפקידים.
ז. אחרי זמן מה הן עוברות לשלב השלישי שבו הן שתיהן עושות אחת לשניה עיסוי בו זמנית.