ריקודקול
עבודה על ביטוי רגשי ואמפטיה דרך קול, הבעות פנים ותנועה
משחרר מתח רגשי
עבודה על ביטוי רגשי
עבודה על קבלה עצמית
עבודה על אמפטיה
מזרון יוגה
מראה
על התרגול
את ההשראה לריקודקול קיבלתי מהופעה/סדנה של פיי שפירו, שבהשראתה מצאתי באינטרנט אתר של מישהי בשם ג’ני רודיטי שעוסקת בטאי צ’י קולי.
מהחקירה העצמית שעשיתי הגעתי למסקנה שהבעה קולית היא דרך מאוד יעילה להגיע למישור הרגשי שלנו, שהרבה מהמתחים הרגשיים שלנו עצורים בשרירי הביטוי הקולי. משם המשכתי ומצאתי שדבר זה נכון גם לגבי שרירי הבעות הפנים ולשרירי היציבה שלנו (במידה הולכת ופוחתת).
בעבודת הריקודקול אנחנו לומדים לעבוד עם המערכות האלו ולסנכרן ביניהן במטרה לעשות לעצמנו מסאג’ רגשי הולך ומתדייק, הולך ומעמיק. היופי של הדבר הוא משני לעצם השחרור שקורה שם ואני מאמין שאם אנחנו עובדים על מה שנעים לנו, בסוף זה גם יהיה יפה (ובדרך נלמד לקבל את העבודה הפחות יפה שלנו).
הוראות לתרגול האישי
- א. תרגיל/מצב ראשון: שוכבים על הגב על מזרון יוגה עם ברכיים לתקרה (זו התנוחה ששמצאתי שהכי נוחה לי להוצאה של קול בשכיבה, בדקו זאת).
עוצמים עיניים ושמים לב לתחושות הגופניות, בעיקר הלא נעימות.
מתחילים להוציא קול בצורה שהיא נעימה ומנסים לשים לב איפה הוצאת הקול לא נעימה ומחפשים לעשות את זה בצורה שתהיה לנו יותר נעימה. מומלץ לעבוד לאט ולחזור על אותו צליל או רצף צלילים בהתחלה ולתת זה להשתנות בעדינות.
ב. מצב שני: עוברים לישיבה, עובדים שוב עם הקול ומוסיפים דגש של עבודה על הבעות פנים תוך כדי, יש לשים לב היכן עבודת הפנים לא נעימה ולחפש איך לעשות אותה יותר נעימה. שימו לב לסנכרון בין הקול להבעות הפנים. אפשר לעשות את התרגול מול מראה או מצלמה ומדי פעם לפתוח עיניים ולהסתכל.
ג. מצב שלישי: עוברים לעמידה ועובדים עם הקול, הבעות הפנים ומוסיפים עבודה עם הגוף – תנועות או תנוחות משתנות תוך כדי. כעת שימו לב לסנכרון בין עבודת הקול, הבעות הפנים ותנועות הגוף. גם כאן אפשר לעשות את התרגול מול מראה ומדי פעם לפתוח עיניים ולהסתכל.
ד. תרגיל רביעי: בוחרים פוזיציה ושרים עם מילים.
הוראות לתרגול הזוגי
-
אפשר לעבוד על שלשת המצבים (שכיבה, ישיבה, עמידה) הראשונים מהתרגול האישי, אפשר גם לבחור רק מצב אחד ולעבוד איתו (בהתחלה מומלץ כך) בין שכך ובין שכך בעבודה הקבוצתית נוספים לכל מצב עוד שני תרגילים באופן הבא:
-
תרגיל ראשון: “חימום נשימתי – נשימעצירה” – ראו הוראות לתרגול זה בתרגילי היציבה.
-
תרגיל שני: “חימום קולי – עיסויקול” – כמו בעבודה העצמית: כל אחד מתרכז בתחושותיו ובקולו, מחפש את הפקט הקול הנעימה לו ביותר (מומלץ בעיניים עצומות).
-
תרגיל שלישי: “חימום הקשבתי – מוביל/עוקב” – אחד ממשיך בתרגול האישי (מומלץ בעיניים עצומות) וכל השאר מנסים לחכות אותו – בשכיבה רק את קולו, בישיבה גם את הבעות פניו ובעמידה גם את תנועות גופו. ההובלה עוברת מאחד לשני עד שכולם הובילו. גם המביל צריך להקשיב, לראות שכולם עוקבים אחריו. המעקב לא בא אחרי המוביל אלא יחד איתו. המוביל צריך לעשות את הדברים פשוטים מספיק כדי שיוכלו לעקוב אחיו, עם הזמן אפשר להעלות את רמת המורכבות והקושי.
-
תרגיל שלישי: “דיאלוג” – כולם מקשיבים אחד לשני אבל עושים מה שהכי נעים להם עם קולם (בישיבה גם עם הבעת הפנים שלהם ובעמידה גם עם תנועתם. בעמידה אפשר להוסיף גם עבודה של לחיצה אחד על השני כמו בריקודעיסוי).
-
תרגיל רביעי: “שרים עם מילים” – מישהי או מישהו מתחילים לשיר עם מילים והאחרים מלווים אותם כרצונם, עם מילים או בלי. תוך כדי השירה המובילה עוברת בין כל המשתתפים.